fredag 21. mars 2014

Anmeldelse av "Blå kjole i okergul lenestol" av Henri Matisse

Det er beklagelig, men det er faktisk helt umulig å lese navnet "Matisse" uten å legge merke til at navnet hans minner veldig om den norske infinitivskonstruksjonen "må tisse".

"Blå kjole i okergul lenestol" er det dyreste utenlandske maleriet i Norge. Det koster ca. 100 millioner kroner. Det er det definitivt verdt, for maken til naturtro maleri skal man lete lenge etter. Det er nesten så jeg tror det er et fotografi. Neida. 

Et sjakktrekk av Matisse er å male et maleri på maleriet. Dette gir maleriet hans dybde. Litt synd at han ikke malte et maleri også på dette maleriet.

Tittelen på maleriet sier noe om fargene på bildet, og om interiøret. Det er tre ting å si om dette:
  • Dette med "Blå kjole" har ingenting med dette maleriet å gjøre. Kvinnens kjole er i beste fall lilla.
  • Det er ikke fargen på kjolen og lenestolen som er interessant her. Se på peisen da. Hvem er det som har rosa peis? 
  • Jeg kan ikke forstå annet enn at det er fliser på veggen. Litt rart med fliser i stuen (hvis ikke det er et maleri fra badet da).
Det er egentlig mye mer å si om dette maleriet, om hvor slurvete Matisse har vært når han har fargelagt det (han må ha hatt en veldig utsø hånd), men slurvet er for omfattende til at jeg gidder å kommentere det i detalj. Det ser forresten ut som noen har skrapt i maleriet med en skarp gjenstand på hendene til kvinnen:


Jeg vet ikke om jeg skal si at det er synd, rent estetisk har det ingenting å si for maleriet. Jeg tror forresten jeg vet hvorfor maleriet er så dyrt. Det er på grunn av rammen. Se her da:


Ellers ser maleriet helt greit ut. Man har behandlet det bra, og ikke sparket på det eller dyppet det i vann. Matisse er utvilsomt den største kunstneren som noensinne har malt et maleri av en kvinne som sitter i en okergul lenestol. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar